torsdag 14 mars 2013

En halv miljon frivilliga?

I dagens Svenska dagbladet skriver Claes Arvidsson om försvarsopinionen i En vecka till – och sen då? Som ett exempel tar han att "en halv miljon svenskar är engagerade i försvarets frivilligorganisationer" men stämmer det? Hemvärnet har minskat med ungefär 80% sedan jag gick med men ändå finns det vakanser i organisationen.

Enligt Försvarsmaktens statistik (från 2010-12-31) hade de frivilliga försvarsorganisationerna 490 680 medlemmar. Av dessa stod Svenska röda korset för 228 823 medlemmar och majoriteten av dessa har nog aldrig sett sig som engagerade i försvaret. Nu har dessutom röda korset sagt upp avtalet med Försvarsmakten/Hemvärnet så då kan röda korset knappast betraktas som frivillig försvarsorganisation.

Av övriga är dessa de största:
Svenska skyttesportförbundet 82 801 medlemmar (36 instruktörer till Försvarsmakten)
Svenska Brukshundklubben 61 580 medlemmar (750 befattningar)
Svenska försvarsutbildningsförbundet 28 411 medlemmar
Svenska pistolskytteförbundet 26 191 medlemmar (21 instruktörer till Försvarsmakten)
Sveriges civilförsvarsförbund 21 836 medlemmar

Cornucopia? skriver idag om sportskytte och han argumenterar för att sportskytterörelsen inte har någon framtid efter att Stay Behind-organisationen avvecklats. Svenska Brukshundsklubbens hundförare och hundar har en mycket viktig roll inom Hemvärnet men det är ändå en mindre del av antalet medlemmar som verkar inom försvaret. Min bedömning är därför att de flesta medlemmarna i de stora frivilliga försvarsorganisationerna inte alls ser sig som engagerade i försvarsverksamheten.


Ytterligare en aspekt är antalet militärt överengagerade personer; personer som är med i fler än en organisation. Många aktiva medlemmar och instruktörer i frivilligförsvaret är dessutom anställda av Försvarsmakten.

Jag själv började min militära utbildning inom Sjövärnskåren genom lägerskolor på Lungö 1991-1993 och jag har gått några kurser som vuxen så jag vet att frivilligorganisationerna har bra verksamhet men om man skulle se till hur många unika frivilliga (dvs ej anställda av Försvarsmakten) som deltar i de frivilliga försvarsorganisationernas försvarsverksamhet så är nog antalet väldigt långt ifrån en halv miljon.

3 kommentarer:

  1. Jag hörde också den siffran på HvSS förra veckan, men eftersom det inte var viktigt la jag inget krut på det.

    Hemvärnet har ca 22000 medlemmar, varav några tusen från frivilligorganisationerna. DE är de enda som jag räknar som "engagerade i försvarets frivilligorganisationer". Övriga är lika mycket med i FM som jag är med i fotbollslandslaget bara för att jag hejar på dem när det är match.

    Men visst, det LÅTER bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, de med placering i Hemvärnet är definitivt engagerade. Jag skulle även räkna med de som är instruktörer (men jag gissar att de flesta av de endera är anställda eller är med i Hemvärnet) och de som deltar i frivilligorganisationernas föreningsarbete inom försvarsområdet, exempelvis som förtroendevalda, eller ungdomsverksamheten. Jag tvivlar dock på att det är så många fler än några tusen.

      Radera
  2. Tack för att du redde ut detta. Korrekta siffror ska det vara.

    SvaraRadera