Ubåtsfrågan förlorar aldrig i
relevans och nu senast har öv. Lennart Uller skrivit artikeln ”U137 intrång ska framstå som oavsiktligt”. Frågan är alltså
ifall U 137 intrång i svensk skärgård var avsiktligt eller ej. Det
internationellt uppmärksammade incidenten Whiskey on the rocks
framstod under 1980-talet som inledningen till en lång rad
ubåtskränkningar men efter misslyckade ubåtssamtal med Jeltsins
Ryssland och avsaknad av övriga bevis står U 137 idag i stället
som det enda handfasta beviset för att sovjetiska ubåtar kränkte
svenskt vatten.
Fakta är att Försvarsmakten under
1980-talet rapporterade ett stort antal ubåtskränkningar, och
Försvarsmaktens personal gjorde ingen hemlighet av att de kränkande
ubåtarna kom från Sovjetunionen. När Försvarsmakten fick
möjlighet att presentera bevis i samtalen med Ryssland efter murens
fall visade det sig att bevisen bestod av en inspelning av taxibåten
Amalia och av inspelningar av minkar. Därefter har Förenta
staternas dåvarande försvarsminister medgett att amerikanska ubåtar
opererade i svenska vatten med svensk tillåtelse. Jag kan se tre
möjliga förklaringar och ingen av dem är särskilt smickrande för
den svenska Försvarsmakten.
Ubåtar från Sovjetunionen
Om den officiella versionen är korrekt
följde Sovjetunionen upp U 137 förnedrande grundstötning med
omfattande återkommande ubåtsoperationer. I tio år jagade därefter
den svenska marinen sovjetiska ubåtar men utan någon enda
ljudinspelning eller fotografi som kunde användas som bevis.
Ubåtar från väst/False flag
Den andra teorin har framförts av
professor Ola Tunander vid PRIO och enligt honom utnyttjade krafter
inom den amerikanska administrationen läget som uppstod efter U 137
till att genomföra psykologiska operationer (False flag) mot Sverige
i syfte att i Sverige och västeuropa skapa en bild av att
Sovjetunionen i fred bedrev omfattande ubåtsoperationer i
grannländerna. Detta ska ha skett i samförstånd med ett begränsat
antal svenska militärer och bevis som tydde på kränkningar av
västliga ubåtar förstördes eller gömdes i arkiv.
Inga ubåtar alls
Den tredje möjliga förklaringen är
att det inte skedde några ytterligare kränkningar efter U 137. Det
som följde därefter var hjärnspöken, budgetubåtar, sillar och
minkar.
För att avgöra vilken förklaring som
är rimligast så är bedömningen av grundstötningen med U 137 helt
central. Ifall det var en uppsåtlig kränkning talar det givetvis
för att det även innan och efter kan ha förekommit kränkningar.
Om U 137 i stället var ett grovt navigationsmisstag så finns inget
bevis alls för uppsåtliga kränkningar.
Överste Uller fokuserar i sin artikel
på motsägelser och fel i olika versioner av sovjetiska förklaringar
samt på utredaren Rolf Ekéus beskrivning av indicenten. Jag kan
inte se att det är det mest centrala. Sovjetunionen var en
kommunistdiktatur men den omständigheten att Sovjetunionen lämnat
felaktiga uppgifter är inte ett bevis för att kränkningen var
avsiktlig. Istället tycker jag att man måste utgå ifrån det mest
grundläggande. En 76 meter lång och 14 meter hög ubåt av
1940-talskonstruktion går på grund i relativt hög fart i ytläge
med dieselmotorerna på i anslutning till en främmande nations
örlogsbas. Gåsefjärden där U 137 gick på grund är en smal och
grund fjärd med endast ett inlopp för större fartyg. Är det något
i detta som passar ihop med ett avsiktligt intrång? Finns det
någon svensk ubåtschef som skulle ha gett sig in i en sådan
operation?
Den alternativa förklaringen är att U
137 navigerat fel, mycket fel. Den ”ställföreträdande
fartygschefen” (politruken) Vasilij Besedin har gett en sådan
version i boken Inifrån U 137 – min egen berättelse. I stort går
versionen ut på att radiopejlantennen, det huvudsakliga
navigationsinstrumentet, gått sönder då den fastnade i en trål
(och inte kunnat repareras tillräckligt i Swinoujscie). Under den
andra delen av resan användes därefter radionavigationssystemet
DECCA med hjälp av den nyinstallerade mottagarindikatorn PIRS. Denna
var dock otillförlitlig och under de följande tio dagarna blev
navigationen alltmer osäker och felaktig och vid grundstötningen
trodde man att man var öster om Bornholm.
När jag läser Besedins redogörelse
för navigationsmissarna känner jag faktiskt igen mig. Inte så att
jag navigerat fel till sjöss men sedan några år tillbaka har jag
försökt lära mig att orientera. Inom orienteringen finns ett
fenomen som kallas parallellfel. Detta innebär att man först hamnar
fel och därefter orienterar parallellt mot rätt väg och i sin
hjärna får verkligheten/terrängen att stämma överens med där
man tror sig vara på kartan. Jag gjorde själv detta fel på i stort
sett alla tävlingar jag sprang det första året. Det är
häpnadsväckande hur man klarar av att tolka iakttagelser utifrån
den felaktiga verklighetsuppfattningen man har. Besedin beskriver hur
fartygschefen tolkade fyrkaraktärer som ljus från fiskebåtar och
att en kustspaningsradar tolkades som en fartygsradar. På en av mina
första orienteringstävlingar tolkade jag bland annat ett stort
kalhygge som en smal äng och jag valde att bortse från
traktorstigar jag sprang på men som inte fanns där jag trodde att
jag var på kartan. För mig blev grundstötningen när jag kom fram
till en hussamling, då först insåg jag hur fel jag sprungit (1
km).
Det synes helt osannolikt att man kan
navigera så fel med en ubåt, men jag tycker att det är än mer
osannolikt att ubåten avsiktligt skulle ha trängt in i Gåsefjärden
i ytläge.
Är då detta viktigt idag? Jag tycker
själv att synen på ubåtskränkningar under 1980-talet har en
mycket stor betydelse för vilken säkerhetspolitisk väg Sverige ska
välja. Idag är det säkerhetspolitiska läget på många sätt
sämre än det var under 1980-talet. Det svenska totalförsvaret är
avvecklat och det militära försvaret beräknas inte vara bemannat,
utrustat och övat på ytterligare många år. Samtidigt har Ryssland
genomfört en omfattande upprustning och nu även visat sig vara
berett att starta krig mot grann- och broderlandet Ukraina.
Många förespråkar nu att Sverige,
och Finland ska gå med i NATO. Jag vill inte utesluta den
möjligheten även om jag ser stora problem i att alliera sig Förenta
staterna som startat många angreppskrig under senare år. Jag kan dock inte tänka
mig att stödja ett sådant förslag innan vi fått klarhet i
ubåtsfrågan. Genomförde amerikanska aktörer, med stöd av
enskilda svenska officerare, psykologiska operationer i syfte att
misskreditera den traditionella svenska neutralitetspolitiken?
Sverige kan tillsätta en sanningskommision där alla inblandade kan
vittna om erfarenheter från ubåtsjakterna utan att riskera straff.
Sverige kan också skicka ett tydligt budskap till Förenta staterna
om att vi måste få klarhet i detta innan det kan bli aktuellt att
diskutera svenska medlemskap i NATO.
Hur förklarar man dom indikationer man haft på magnetslingorna, varken Minkar eller Sillar är magnetiska mej veterligen
SvaraRaderaDe som menar att det aldrig var några främmande ubåtar i exempelvis Hårsfjärden 1982 anser nog att det var fråga om felindikeringar.
RaderaKlart att Su manövrerade inom skärgården men missade en del grynnor. Det pinsamma är väl snarast att en miljöpartist inte riktigt begripit...
SvaraRaderaMagnus, har du någon erfarenhet av inomskärsnavigering med ubåtar eller kan du hänvisa till någon som har det som skulle ge sig in i en sådan operation?
RaderaAnders Jallai har skrivit en del intressanta saker om Nato-spåret:
SvaraRaderahttp://www.jallai.se/2013/01/bevisligen-en-nato-ubat/
http://www.jallai.se/2013/01/en-italiensk-psyop-med-cia-innehall/
http://www.jallai.se/2013/02/harsfjarden-1982-ett-landsforraderi/
Ja, det finns tillräckligt med märkligheter för att motivera en sanningskommision om ubåtsfrågan.
RaderaÄven om det bara var en kärnvapenbeväpnad snedseglare så känns det ändå inte helt tryggt...
SvaraRaderaMycket av den starka reaktionen på kränkningen kom nog av att vi hade dålig koll på det egna territoriet. Nu har vi f.ö. ännu sämre koll.
Nej, 1980-talet var väl inte heller någon trygg tid. Nu i efterhand tror jag dock att risken var betydligt större för att de paranoida sovjetledarna skulle starta ett kärnvapenkrig (ABLE-ARCHER/VRYAN) än att de i fredstid skulle skicka in ubåtar i svenska marinbaser.
RaderaSer man till Rysslands krigföring i Ukraina kan det nog vara så att risken för den typen av intrång är större idag.
Absolut ett avsiktligt intrång enligt pricipen bländverk.
SvaraRaderaAlla tittar på det som syns och belyses, det som verkligen sker kan ske ostört.
Vad som sedan egentligen skedde är upp till var och ens fantasi, det kan handlat om allt från Guillous sovjetiska undervattensbaser som bogserades in in skärgården till att man gjorde något i Afghanistan.
Men efter att ha seglat i Blekinges och Stockholms nedsläckta ytterskärgårdar nattetid vet jag att tur är bara en liten del av vad som krävs för att inte gå på grund.
Jag rekommenderar Skippers projekt Under Ytan.
SvaraRaderahttp://navyskipper.blogspot.se/2013/03/under-ytan-del-3-ubatsjakt-vid-faro-1966.html
Tar upp ubåtskränkningar både före och efter U-137. Det var inte U-137 som satte igång den svenska ubåtsjakten.
Tack - jag följer också det Skipper skriver.
RaderaJag är övertygad om att det förekommit ubåtskränkningar före U-137, men jag tror att det då snarare varit kränkningar på öppet vatten dvs svenskt territorialhav. Det förekommer även uppgifter om att svenska ubåtar bedrivit motsvarande operationer på den sovjetiska sidan. I FOKK 18 (Vi levde i verkligheten - Marinens operationer och taktik under det kalla kriget.) kan man läsa (sidorna 43-44) att svenska ubåtar in på 1990-talet övade inträngning på andra sidan för att ta fotografier av hamnar i Baltikum och för att öva inskjutning av torpedminor:
"När jag var ubåtschef i början av 90-talet så ärvde jag det här taktiska mönstret. Då hade man slutat att fotografera, men däremot så gjordes inträngningar i underrättelsesyfte. Det egentliga taktiska syftet med det var att lära ubåtscheferna att operera på andra sidan där det skiljer sig dramatiskt vad gäller taktiskt uppträdande med tanke på geografin och bottentopografi osv. Dessutom så övades det, rätt omfattande, med att skjuta in minorna. Jag kan bara bekräfta att dessa övningar levde ända in på 90-talet."
Det anmärkningsvärda med U-137 var att inträngningen skedde i svensk inre, och för undervattensnavigering helt olämplig, skärgård i ytläge i relativt hög fart med dieselmotorerna på. De efterföljande ubåtskränkningarna under 1980-talet skiljde sig också från de tidigare genom att de ägde rum långt inne i skärgården.