torsdag 30 juni 2016

Inne på sista dygnet

Nu är vi inne på sista dygnet av vår slutövning. Vi har övat försvar av stridsställning, både med lös ammunition i anslutning till att vi skjutit granater och med skarp ammunition. När jag började i Hemvärnet sköt man mycket skarp ammunition, men bara på skjutbana. Under de senaste åren har det blivit betydligt mer av tillämpad skarp skjutning och det gör att hela verksamheten blir seriös på ett helt annat sätt.


Vi har även gjort en marsch på ett par timmar, med full packning, till en oplats uppe på ett berg. Tyvärr gjorde vi, som vanligt när jag orienterar, en liten krok på vägen men jag lyckades räta upp orienteringen så att vi var mätberedda i rätt tid.

Under övningen har jag hört följande visdomsord: "Det finns bara två typer av människor, de som inte tycker om att bära tungt och de som ljuger." Jag tror att det ligger mycket i detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar