fredag 16 maj 2014

KFÖ 14: Tack för de här 17 åren (Fältbyxa 90)

Årets KFÖ innebar troligtvis slutet för mina fältbyxor m/90. Många års tjänst med full benficka tog ut sin rätt. Byxorna syddes i Portugal 1989 och jag har haft dem sedan 1997. Tursamt nog hade jag redan hämtat ut det andra paret byxor, sydda 1993 i Sri Lanka, och det återstår att se hur länge jag kommer att slita på dem.

Hemvärnet i Västerbotten var bland de första som bytte ut uniform m/59 mot m/90 vilket alltså skedde 1997. Bakgrunden var försvarsbeslutet 1996 där det beslutades att Västerbottens regemente skulle läggas ner, trots en hård kamp från bland andra regementets ledning. Regementschefen, öv 1. Anders Kihl, beslutade då att de uniformer som använts för utbildning av regementets värnpliktiga skulle delas ut till hemvärnet, långt tidigare än det var planerat från centralt håll. Om jag förstått detta rätt så uppskattades initiativet inte från det centrala hållet.

Nu i efterhand när hemvärnet nästan är det enda som finns kvar av 90-talets armé så känns det som att översten var förutseende i att prioritera hemvärnet, och vi som fick ut de nya uniformerna uppskattade dem givetvis redan då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar